lauantai 17. toukokuuta 2014

Moi taas!

Eipä oo taas tullu kauheesti päivitettyä, yli kuukaus sitten näköjään oon viimeks kirjotellu. Sillonhan oli tosiaan se tilanne et sain sen älynväläyksen lääkkeettömyyskokeilusta mikä sit osoittautui harvinaisen huonoks ideaks...kunto romahti aika lahjakkaasti ja muutama viikko meniki taas aika väsyneessä olotilassa. Aloin siitä sitten taas nostamaan lääkitystä, korkeimmillaan se on ollut mulla 80 mcg, nyt sit tiputin sen alimmillaan 20 mikroon mikä on siis tosi vähän. Useimmilla hyvä ylläpitoannos on 40-50 mikrossa mikä on nyt osoittautunut mullekin sopivaks annokseks ja olo on tasoittunu tosi paljon, ei väsytä läheskään niin paljon ja salilla huomaan jopa et saa lisätä pikkuhiljaa painojakin eli voimatasot alkaa palailemaan. Samoihin aikoihin kun kokeilin lääkkeettömyyttä, aloin tiputtamaan myös hc:tä (hydrocortisonia mitä oon siis syönyt lisämunuaisten uupumiseen) pois. Tein sen tosi hitaasti et lisämunuaiset sais tottua muutokseen ja et ne alkais taas pelittää itte ja se on nyt onnistunu, muutaman viikon oon ollu ilman ja olo on hyvä. Luin myös et lisämunuaisia voi tukea myös niin, että ottaa päivän ekan lääkkeen aamuyöstä koska suurin osa päivän kortisolista tuotetaan lisämunuaisissa heräämistä edeltävien neljän tunnin aikana. Ja koska lisämunuaiset tarvii T3-hormonia, tuottaa ne tehokkaammin kortisolia jos niille annetaan T3:sta tuon neljän tunnin sisällä. Tää on toiminu mulla kyllä hyvin, ennen mulla tuli pari tuntia heräämisestä sellanen aamukooma et veto hävis ihan totaalisesti mut se on siis hävinny tän myötä. Tää tieto on peräisin Paul Robinsonin kirjoittamasta kirjasta ja sitä sanotaan Circadian Methodiks, jos joku haluaa tutkia asiaa lisää.  Tosin samaan aikaan lisäsin lisäravinnedosettiini yhden pillerin lisää, kun sain kokeiluun iherbistä tilattavaa Thyroid Energy-kapselia joka on suunniteltu nimenomaan kilpparille. Siinä on just sitä kaikkea mitkä tukee kilpparia eli B6-ja B12-vitamiinia, folaattia, jodia, sinkkiä, seleeniä, kuparia ja adaptogeenisiä yrttejä. Suosittelen kyllä kokeilemaan! Otinhan mä osaa noista jo ennenkin mut esim. kuparia en ollut saanut joten on ollut kyllä hyödyllinen. 

Kävin verikokeissa pitkästä aikaa ja arvot oli ihan ok, tosin tulehdusarvot oli vieläkin reippaasti koholla, maksimi on 60 ja mulla ne oli 217. Olin hiukan toivonut et ne olis paremmat gluteenittoman ruokavalion myötä, koska sen takiahan mä gluteenittomalla oon koska sillä pitäis olla tulehdusta hillitsevä vaikutus mut ei nähtävästi auta mulla ja katotaan nyt lähdetäänkö sitä selvittämään et mistä se tulehdus sit johtuu...Joillakin sitä aiheuttaa esim. ameebat tai mykoplasma. Mut en sit tosiaan tiedä lähdetäänkö mulla tutkimaan sitä tässä vaiheessa kun eihä mulla oo ens perjantain jälkeen edes lääkäriä...Ens viikolla siis meen tosiaan lääkäriin, lääkitys vaihdetaan Armouriin joka on yhdistelmälääke ja sisältää kaikkia kilpparin tarvimia hormoneja. Mielenkiintoista nähdä mihin suuntaan olo menee, kaikille tää lääkitys ei oo sopinu ja monet ottaakin sitä ja Liothyroninia molempia ja voi niin hyvin. Ja tää on siis ilmeisesti viimenen käynti tällä lääkärillä, kiitos TYKSin sisätautilääkärin joka teki sen kantelun Valviraan hoitovirheestä (!) tästä mun lääkäristä. Olin ajatellut koittaa saada aikaa Raumalle, siellä on kuulemma hyvä lääkäri mut soitin sinne ja on niin buukattu ettei ota uusia asiakkaita ennen syksyä. Seuraava vaihtoehto olis Tampereella...On tää touhua ja hullummaks menee vaan! Kyrsi niin et kirjotin kirjeen sille TYKSin lääkärille vaikka eihän siitä mitään hyötyä oo mut pakko oli saada kerrottua et näin hengenvaarallinen tää lääkitys on niinku se mulle väitti.

Mutta joo, tällä hetkellä olo on taas ihan hyvä ja hyvä et onkin kun hommaa on tällä hetkellä aika paljon kun meillä on iso remppa menossa ja voimia tarvitaan :) Muutenkin kaikki on hyvin, elämässä tapahtuu mukavia asioita ja asiat menee eteenpäin. Paljon on taas ollu varmaan taas vaikutusta silläkin et on saanu järjestettyä päänsä palikoita oikein....Tajusin jossain vaiheessa et niin kauan ku mä en hyväksy tätä sairautta ja taistelen kaikilla voimillani sitä vastaan, niin sitä enemmän se myös vie mua ja sitä kautta hankaloittaa elämää. Tajusin päästää irti ja hyväksyä sen et fine, mulla nyt on tää ja loppuelämän lääkitys ja tän kans nyt vaan on opittava elämään. Ja jotenki sen tajusin kans et jessus, jos mun kerran piti sairastua niin kyllähän sitä saa olla onnellinen et se on vaan tätä eikä mikään syöpä! Ja niinku joskus aikasemminki kirjotin niin tää koko soppa on tuonu niin paljon hyvääkin :) 

Mut eipä muuta, kuullaan taas!  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti